Tips voor nuchter blijven

Een van de grootste angsten van degenen die herstellen is een terugval. Na al het harde werken en de tijd die het kost om door de revalidatie heen te gaan, wil niemand meer alles opnieuw meemaken. Gelukkig zijn er veel praktijken die je kunt toepassen om nuchter te blijven en door de volgende tips toe te passen, verminder je het risico op een terugval. Om je te helpen zijn hier enkele van onze tips:

Focus op het nu

Stop met je zorgen te maken en concentreer je op het hier en nu. Onthoud dat het veranderen van slechte gewoontes niet alleen een stap in de goede richting is, maar ook een stap in de richting van vooruitgang en het doen van iets belangrijks in je leven.

Verander je omgeving

Als je nuchter blijft in een omgeving waar drinken of roken de norm is, kan het een uitdaging zijn om nuchter te blijven. Om de kans op terugval te verkleinen, kun je het beste wegblijven van de plaatsen en mensen die je in de problemen kunnen brengen. Je moet je ook bewust zijn van andere gevaren, zoals andere drugs- en alcoholgebruikers in je gemeenschap of bedrijven die zich richten op verslaafden.

Emotioneel in balans blijven

Van het bestrijden van ontwenningsverschijnselen, tot de dagelijkse beslommeringen om een baan te krijgen of een schooljaar door te komen, kan het moeilijk zijn om een emotioneel evenwichtige geest in stand te houden. Het is belangrijk om het evenwicht te bewaren door de ups en downs van de verslaving, zodat je een volwaardig leven kunt leiden als een nuchter persoon. Houd een open geest en daag jezelf uit; in het herstel is alles mogelijk.

Hopelijk kun je aan de hand van deze tips meer grip krijgen op je verslaving. Kom je er niet alleen uit? Zoek dan hulp! Er zijn veel instanties, zoals een afkickkliniek waar je terecht kunt.

Bron: https://www.connection-sggz.nl/