maart 5, 2021

No more lies

No-more-lies.be

Slaap verbeteren

Veel mensen denken niet vaak na wat er met hun lichaam gebeurt als ze gaan slapen. Als je geboren wordt verteld niemand waarom je bijna 8 uur per dag in een coma-achtige staad verkeerd en vervolgens steeds weer wakker wordt. Er lijkt geen eenduidige uitleg te bestaan. Sommige neurologen claimen dat slapen je beter helpt focussen omdat het een manier is voor je lichaam om stress te verwerken. Daar kunnen we vast allemaal aan relateren. Als je een dag lang hebt gewerkt dan is het immers ook logisch om een grote behoefte aan slaap te hebben. Toch is dat niet wat je brein doet. Het is iets heel anders wat er voor zorgt dat je lichaam wil gaan slapen. Het heeft te maken met alles wat je overdag doet en hoe je lichaam dit verwerkt. Het antwoord is gevonden door neurologen tijdens het monitoren van de slaapcyclus van een testpersoon. 

Waarom slaap

De neurologen lieten met behulp van een scan een beeld vormen van de activiteit in het brein van de testpersoon terwijl deze aan het dromen was. Dromen wordt door veel mensen beschouwd als een bijna willekeurig process. Het lijkt wel alsof alles wat je op een dag hebt meegemaakt wordt verenigd met jouw persoonlijke ideeën over de wereld. Nader onderzoek heeft erop gewezen dat dit exact is wat je brein probeert te doen. Het probeert een logisch verhaal te maken van de wereld om je heen. Het doet dit door gebruik te maken van je huidige kennis en de kennis die je die dag hebt opgedaan. Je brein speelt deze fragmenten wel 20x zo snel in je hoofd af als waarop ze daadwerkelijk hebt meegemaakt. 

Goed advies

Dan komt de volgende vraag van mensen natuurlijk naar voren. Het is allemaal leuk en aardig dat je dit soort dingen leert. Maar hoe kun je je slaap daadwerkelijk verbeteren? Dit kan door op een comfortabele manier te slapen. Stel je draagt graag boxershorts mannen of een pyjama heren tijdens het slapen dan is dit natuurlijk goed voor je slaap. Het is echter wel belangrijk rekening te houden met het feit dat je lichaam tijdens de nacht kouder is dan overdag. Het lichaam laat zelfs automatisch je lichaamstemperatuur dalen om je slaperiger te maken. Mijn persoonlijke voorkeur gaat dan ook uit naar zo min mogelijk kleding tijdens je slaap. Overigen is het belangrijk om geen alcohol te drinken voor je slaap, hier lijk je sneller van in slaap te vallen, maar daadwerkelijk verdooft het je alleen maar.